Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Bortrendek 2022/(2023?)

Bortrendek 2022/(2023?)

Egy biztos, a kihívásokkal teli elmúlt években az otthoni szeszesital, valamint a borfogyasztás volumene növekedett és úgy tűnik, hogy ez a trend a 2022-es évben is töretlenül folytatódik tovább, azaz menő bort fogyasztani. 

A 2022-és évre előre jelzett bortrendekre az „indultak még” régiók felbukkanása és az irántuk való fogyasztói és kereskedői érdeklődés a jellemző. Nemzetközi szakemberek szerint az átlagfogyasztó a közelmúltban - elsősorban a pandémia miatt - nem engedhette meg magának a „nagy klasszikusokat” (pl. Burgundia, Bordeaux és Champagne) így a fogyasztók kénytelenek voltak kreatívabbak, bevállalósabbak vagyis nyitottabbak lenni az általuk fogyasztott borokkal kapcsolatban, és ennek eredményeként más, eddig nem előtérben levő kategóriák növekedése tapasztalható. Példaként a Borkorzó kínálatába is bekerültek olyan régiók és fajták borai amikre az elmúlt 5-10 évben lényegesen kisebb volt a kereslet, ilyenek pl. az olyan olasz borvidékek, mint Szicília (Grillo, Zibibbo és Perricone fajták), Abruzzo (Montepulciano D’Abruzzo, Malvasia és Pecorino fajták) vagy akár a francia régión belüli Saint-Chinian AOC. A nemzetközi piacon pl. a Kanári-szigetek, a Madridtól nem messze levő spanyol Gredos régió csodás Garnacha vörösborai, de Korzika, Svájc vagy Szlovénia borai iránt is nőtt az érdeklődés.

 

Hozzá kell tenni még, hogy az utóbbi évek kedvezőtlen évjáratai vagy a természeti károk eredményezte rossz terméssel a nemzetközi klasszikusok árai meredeken növekedtek ill. ezek a borok egyre kevésbé elérhetőek a piacon, így a nyugat-európai vagy amerikai átlagfogyasztók ezeket az eddig nem preferált régiókat is elkezdték keresni. Természetesen ezzel párhuzamosan a borkereskedők is errefelé edukálják a piacot. 

 

Várhatóan a nemzetközi piac fogyasztói 2022-ben is ki fognak lépni a komfortzónájukból, eltávolodnak a hagyományosnak tartott borvidékek termékeitől, és több „ezoterikus” bort isznak Olaszország és Európa többi részének kevésbé ismert régióiból. A klasszikusoktól való elmozdulást az ellátási lánc általános hiánya is generálja. Szakértők szerint eljött az idő, hogy a fogyasztók kilépjenek a szokásos dobozaikból, és kimozdulva alternatív helyekről származó borokat fedezzenek fel. Olyan régiók, amelyek mostanában folyamatosan szenvednek a szélsőséges időjárás okozta természeti csapásoktól (jégesők, későtavaszi fagyok, aszály, stb), mint pl. Chablis vagy Sancerre nem tud kiszámíthatóan olyan piaci mennyiségeket termelni, amelyek kielégítik a fogyasztók igényeit vagy a pénztárcájuk lehetőségeit, így ezeknek a fogyasztóknak logikus borcsereként pl. Sancerre helyett a dél-francia Sauvignon Blancra érdemes koncentrálni, Burgundia helyett pedig mondjuk Chile vagy Dél-Afrika Chardonnay borait felfedezni. Pezsgő esetében ugyanez a helyzet. A nemzetközi minőségi pezsgőhiány valószínűleg megnövekedett keresletet fog okozni a spanyol Cava, a francia Crémant, az olasz Prosecco vagy szintén olasz Franciacorta pezsgők iránt. És ahogy az árak drámaian emelkednek, a fogyasztók elkezdenek új borokat keresni és tágítani a horizontot. 

 

 

Borok és a mögöttük levő sztori

 

A kevésbé ismert vidékek mellett feltörekvőben van azon borok piaca, amelyek háttértörténettel rendelkeznek és amelyekhez „nem kell bankot rabolni”. Számos olyan bor illetve borászat van a világban, akikhez valami nagyon érdekes történet köthető, mely izgalmassá és érdekessé teszi a termelőt és borát a fogyasztó szemében. A trendi borivókat rendkívül érdeklik ezek a sztorik és a palack mögött álló borász személye. 

 

 

Különleges és egyedi szőlőfajták

 

A fenti irány a borászatokra is hatással van, akik ha kreatívan állnak a piachoz, akkor meglovagolják a különleges és adott esetben helyi őshonos fajtákat és ezekre koncentrálnak. A fogyasztók keresik az új ízeket, itt kapnak szerepet az olyan helyi fajtaborok ill. szőlőfajták, mint pl. a spanyol Monastrel, Szicíliából a Perricone, Piemontból a Gavi (Cortese), az Albarossa vagy pl. a Marche régió Verdicchio fajtája. Ezek az izgalmas és legtöbbször az átlag fogyasztó számára eddig sosem kóstolt fajták  annyira egyedi ízvilágot képviselnek, hogy nagyon könnyű rájuk kattanni. 

 

 

Az innováció erősödése 

 

A márkák egyre innovatívabbak lesznek és a piaci helyzet kényszer elé is állítja őket. Az iparágban várhatóan több innovációt (pl: vermut) fogunk látni a fiatalabb demográfia elérése érdekében, leginkább azért, mert a bor elveszíti piaci részesedését a szeszes italokkal és az alkoholmentes alternatív termékekkel szemben. Itt azért megemlítenénk a “bor alapú koktél” termékeket (pl. Hugo frizzante) melyek a minőségi borfogyasztás legnagyobb ellenségei a kereskedelmi kínálatban a hipermarketek vagy diszkontok polcain. Ezek a termékek előre kiszámítható ízükkel olyan fogyasztókat céloznak meg aki nem a terroirt , az évjárat vagy a fajta karakterét keresi a borban hanem egyfajta állandó “üdítőital” élményt vár el és ezt meg is kapja ezektől a termékektől.  

A fentiek miatt és a sokszor túltermelési válság okozta készletek miatt is a bortermelők kénytelenül frissíteni fogják a hozzáállásukat, hogy elérjék a fiatalabb borfogyasztókat is, mert bennük nagy potenciál van. Ezt a szállítási lehetőségeken, az online platformokon való jelenléten és a kereskedelmi marketingen keresztül nem sokára látni is fogjuk. 

 

 

Természetes bor

 

Határozottan egyre népszerűbb a borkedvelők körében a természetes bor vagy “natural wine”. Ezek olyan borok, amelyek bio vagy biodinamikus művelésű szőlőből adalékanyagokat kizárva spontán erjesztéssel, legtöbbször hosszabb héjon áztatással, derítetlenül és szűretlenül készülnek. Gyakorlatilag a borász a szőlőhöz nem tesz semmit, még ként sem. Amúgy az alacsony kén tartalmú és a kén hozzáadása nélkül készített borok nagyon divatosak napjainkban, a kénre allergiás fogyasztóknak ez egy remek alternatíva.

Meg kell említenünk még a hosszabban héjon tartott borokat is. Ezek egészen új ízélményt adnak a csersavasság és a nagyobb test miatt. Ilyen új trend a narancsbor is, melyek természetesen nem narancsból készülnek, hanem fehérszőlőből, ugyanakkor a maceráció során hosszan tartják héjon, mellyel egy fanyarabb, tanninosabb és érdekes ízvilágot alakítanak ki a borban a narancsos szín mellett. 

 

A napjainkban az élelmiszeriparban felhasznált sokszor egészségtelen adalékoktól és az ezekből készült  élelmiszerektől elhatárolódó fogyasztók a borokban sem kötnek kompromisszumot. Ez az igény és a borászok hozzáállásának változása a katalizátora a bio, a biodinamikus és a natúr borok térnyerésének. A tudatos fogyasztó által jelentkező igény generálja az egyre több természetes bort készítő borászat kialakulását az egyre bővülő mennyiség pedig magával vonzza a trendekre felülő általában fiatalabb fogyasztói réteget. Nem beszélve arról, hogy pl. az EU-s mezőgazdasági szabályozások is egyre inkább a bio felé terelik a termelőket. 

A Borkorzónál is egyre jobban odafigyelünk a természetes borok iránti igényre és kínálatunkban egyre több bio és biodinamikus bort kínálunk a vásárlóinknak.

 


Szerző:

Süli Tamás, 2004-ben végzett a Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem Borászati szakán. Dolgozott az egri Gál Tibornál, a neszmélyi Hilltop pincészetnél és a francia Domaine Loew biodinamikus, családi birtoknál. Így a termelés összes aspektusával találkozhatott. Később váltott és a kereskedelem oldaláról foglalkozott borokkal. Jelenleg a Borkorzó, egy borimporttal és -nagykereskedelemmel foglalkozó cég, valamint egy kisvárosi borbolt társtulajdonosa. Hobbiként az etyeki borvidéken saját szőlőjében tevékenykedik.

 

 

 

Tartalomhoz tartozó címkék: bio biodinamikus Bordeaux Szicília